Merlina's fotoblog
dinsdag, december 02, 2003
 
200 euro later

Ik ben vandaag naar de rechtbank gegaan. Jongens toch das nog eentje e stoem gedoe en ne rompeslomp. Ik kwam toe in het juiste gerechtsgebouw (we hebben er twee waar ik woon en je zou denken dat het daardoor iets vlugger zou gaan, ma nee!!) en dan ging ik naar het juiste zaaltje. Ik strompel daar binnen en word meteen naar voren geroepen, yep naar voor zodat iedereen in het gerechtzaaltje eens goed kan kijken welk een delinquent iemand ik zen. Daar word ik dan heeeeeel scheef bekeken door een soort van griffier toestand die mij dan gemeen zegt: "paspoort en dagvaardiging!". Tot zover:'onschuldig tot men schuldig bevonden is'. Na mijn publieke tentoonspreiding 'mocht' ik gaan zitten. Toen was het aan de advocaten. Die voerden een show op van binnen en buiten komen, met hun collega's roddelen, grapjes maken met de rechter (objectiviteit, iemand???), heeeel af en toe eens iemand naar voor roepen, maar echt als het niet anders kan -het onderonsje wordt daardoor te veel gestoord-. Als een heeeeel lang uur is voorbijgegaan mag ik eindelijk eens mijn opwachting gaan maken, dit nadat ik van heel mijn stadje weet wie dealt, wie rijdt zonder rijbewijs of verzekering, wie allemaal een opgefokte bromfiets heeft en diens meer... En dan vergeet ik nog het gegoochel met de strafbepaling: ik veroordeel u tot de zwaarste straf ;5x 50 euro voor de feiten A, B en D naar aanleiding van feit A en 4x 10 euro voor feit C waarvan 4x 50 euro met uitstel (voorwaardelijk??? ik kon al niet meer volgen...) van drie jaar. Amai! I.p.v. gweun te zeggen: u dient 200 euro boete te betalen. Zielig!Daarachter mocht ik weer naar de griffierdinges gaan waar ik een brochuurke kreeg met daarop: U bent veroordeeld. Ja du-uh!! Men vraagt zich dan af hoe het komt dat justitie en wa weet ik nog allemaal wat met gerechtsgebouwen, rechters en advocaten te maken heeft, vertraging oploopt.
Nu ja het was een prima oefening voor mijn sb van recht die middag.
|
Comments: Een reactie posten

<< Home